Gå til indhold

Politiske resultater, plakat på museum og nomineret til årets kampagne.

I foråret 2020 lancerede Danmarks Naturfredningsforening kampagnen Natur Nok?

Kampagnen varede over et halvt år og var inddelt i tre faser med hver sit mål, aktiviteter og kreativer.

I sidste ende lykkedes Danmarks Naturfredningsforening med at få naturen på finansloven i form af penge afsat til at etablere 15 naturnationalparker. Og indsatsen blev anerkendt, da Natur Nok? blev nomineret til årets kampagne af Dansk Journalistforbund og Kommunikationsforum.

Nomineret til Årets kampagne 2020

En del af juryens begrundelse

Det er beundringsværdigt, at de er nået i mål med deres ambitioner med kampagnen i 2020, hvor langt de fleste dagsordener ellers blev lagt ned. Det er meget flot, hvad de nåede i et år, hvor corona ellers virkelig fyldte det meste.

Kforum

Billedet, hvor naturen indtager Folketinget, var omdrejningspunktet for 2. fase af kampagnen. Billedet er taget af Territorium og photoshoppet af The Image Faculty. Efterfølgende har billedet været udstillet på Dansk Plakat Museum.

Todo

Udvalgte resultater fra kampagnen

250.000

unikke visninger af billedet, hvor naturen indtager Folketinget.

2.600

delinger af billedet på sociale medier.

45.000

skrev under på det åbne brev til regeringen og Folketinget.

Det vi har mistet – og alt det vi kan få

I første fase af kampagnen udgav vi en webfeature, der viste, hvordan naturen er gået tilbage i Danmark de seneste 150 år. Hvor galt det står til i dag – men også hvor smukt og spændende det igen kan bliv, hvis vi giver mere plads til vild natur.

Denne fase handlede om at skabe et bredt kendskab til biodiversitetskrisen, vække følelser med visioner og få folkelig opbakning til løsninger. Danskerne kunne skriver under på et åbent brev til regeringen og folketinget.

Giv naturen mere plads – også i finansloven

I anden fase blev kampagnen mere politisk. Her handlede det om at lægge pres på finanslovsforhandlingerne.

Et opsigtsvækkende billede – hvor naturen bogstaveligt talt overtager Folketinget – blev blandt andet brugt til annoncering på sociale medier, netaviser og plakater rundt om Christiansborg.

Som del af anden fase lavede vi også et talkshow, som vi kaldte 'Live fra Naturzonen'.

Miljøministeren, ordførere og eksperter diskuterede naturens krise og løsninger med DN's præsident Maria Reumert Gjerding.

Med i studiet havde præsidenten et barometer, hvor politikerne skulle placere deres partilogo for at vise, hvor mange naturnationalparker de ville arbejde for.

Tv-reklamer, underskrifter i agern og 15 naturnationalparker

I tredje og sidste fase blev vist reklamer med kampagnens budskaber i tv. Underskrifterne blev overrakt til miljøministeren og relevante ordførere på en overraskende måde.

Natur Nok? var med til at sætte naturen på dagsordenen og lykkedes med at få sat penge af i finansloven til at etablere 15 naturnationalparker.

Senere er fokus på vores hårdt pressede natur kun vokset, og i dag kan vi se frem til 22 Naturnationalparker.

Danmarks Naturfredningsforenings kampagneteam

Michael Ohmsen

Michael Ohmsen

Kampagneansvarlig
Signe Skovmand

Signe Skovmand

Kommunikationsrådgiver og projektleder for kampagner
Asger Ebdrup

Asger Ebdrup

Kommunikationsrådgiver og projektleder for kampagner